نوشته شده توسط :

 

Scania Opticruise

 

اپتی کروز اصطلاحاً به تکنولوژي شرکت اسکانیا برای تعویض دنده بدون نیاز به کلاچ در هنگامی که گیربکس در حالت دستی است، گفته می شود. در گیربکس قبلی لیور دنده در کنار صندلی راننده قرار می گرفت مانند شکل روبرو .

                                      

 اما در گیربکس های جدید لیور دنده و ریتاردر به صورت یک مجموعه در زیر فرمان نصب شده اند.

    

 به طوری که این تکنولوژی تعویض دنده در حال حاظر بر روی محصولات

 عقاب افشان که شامل مارال اسکانیا دو محور و سه محور می باشد  نصب شده است.

                              

                                                                                                                                                  

                                       

 

1- چهار حالت انتخاب کنترل دنده :

 R = دنده عقب  Reverse

  N  =  خلاص Neutral

 D= حرکت به جلو  Drive                      

  H  = رانندگی در سربالایی Upward slope

 

2-     ترمز موتور (ریتاردر)   Retarder braking

 

3- A/M : حالت انتخاب برای تعویض دنده به صورت اتوماتیک  و دستی در صورتی که در حالت A باشد گیربکس به صورت اتوماتیک دنده ها رو عوض می کند در حالت  M  تعویض دنده به عهده راننده یعنی به صورت دستی عوض می شود .

4- تعویض دنده : همان طور که در تصویر مشاهده می کنید دو علامت مثبت و منفی نشان داده شده که در صورت کشیدن دسته یا لیور دنده به سمت بالا دنده افزایش می یابد و در صورت فشار دادن ایور دنده به سمت پایین دنده کاهش پیدا می کند

(دنده معکوس)

5- این دکمه در زیر لیور دنده قرار دارد که برای کنترل حالت ریتاردر Retarder می باشد به این صورت که در صورتی که این کلید در وضعیت 0 قرار داشته باشد عملکرد ریتاردر Retarder  فقط با پایین کشیدن لیور دنده عمل خواهد کرد اما در صورت قرار داشتن کلید در وضعیت 1 عملکرد ریتاردر Retarder هم به وسیله پدال ترمز و هم به وسیله لیور دنده عمل خواهد کرد

                          


تاریخ انتشار : جمعه بیست و سوم مهر 1389 |